Spelregelbewijs

VoetbalMasterz.JPG

Het spelregelbewijs:

Sinds het seizoen 2014/’15, moeten junioren hun spelregelbewijs halen. Het spelregelbewijs maakt voetballers van jongs af aan vertrouwd met de regels en geeft hen meer inzicht in ?? én begrip voor ?? de beslissingen van de scheidsrechter. Dit zorgt weer voor een sportiever spel. Het spelregelbewijs kan gehaald worden via voetbalmasterz.nl. Er zijn veel oefenmogelijkheden en is er uitleg over de regels en over spelsituaties. Beide aan de hand van voorbeelden uit het topvoetbal.

Welke spelers moeten het spelregelbewijs halen?
Een speler dient op 1 juli van het kalenderjaar waarin hij de leeftijd van 17 jaar bereikt in het bezit te zijn van een spelregelbewijs. Dit betekent voor seizoen 2021/2022 dat:

• Alle spelers die geboren zijn in 2003 of 2004, het spelregelbewijs in bezit moeten hebben
  • Alle spelers met geboortejaar 2005 hebben het hele seizoen 2021/2022 de tijd hebben om het spelregelbewijs te behalen. Voor 1 juli 2022 moeten deze spelers het bewijs gehaald hebben

Verplichting spelregelbewijs:

Het is verplicht om het spelregelbewijs te halen. Als een speler het spelregelbewijs niet op tijd haalt, dan mogen zij het seizoen daarop niet voetballen. Een speler heeft een heel seizoen + zes wedstrijden in het nieuwe seizoen de tijd om het te halen.

Tegen spelers die vanaf het moment dat ze het spelregelbewijs gehaald moeten hebben zes wedstrijden zonder spelregelbewijs spelen, zal na de zevende overtreding aangifte bij de tuchtcommissie worden gedaan. Mogelijk volgt er dan een zware sanctie. De richtlijn is: een boete van € 200 voor de vereniging en 4 wedstrijden uitsluiting, waarvan 2 voorwaardelijk, voor de speler.

Wat moet je doen om het spelregelbewijs te halen?

Oefentoetsen:
Op www.voetbalmasterz.nl zijn per spelsituatie oefentoetsen te vinden. De oefentoetsen zijn vrij beschikbaar en mag iedereen maken zo vaak hij wil. Het doorlopen van de oefentoetsen is niet verplicht om het spelregelbewijs te halen, maar wordt wel aangeraden om te weten te komen hoeveel je al weet (of juist niet).

Doorlopen van 5 levels:
Om het spelregelbewijs te halen is het verplicht de vijf levels doorlopen. Spelers kunnen de levels zo vaak maken als zij willen of nodig is om de levels af te sluiten met voldoende goede antwoorden. Bij het eerste level moeten vijf van de tien vragen goed zijn om door te gaan naar level 2. Hierin moeten zes van de tien vragen goed zijn, in level 3 zeven van de tien, in level 4 acht en in level 5 negen.

Eindtoets:
De eindtoets bestaat uit 20 vragen waarvan er 16 juist beantwoord moeten worden. Je mag de eindtoets zo vaak maken als je wilt (net zolang totdat je je spelregelbewijs hebt gehaald). Er zitten geen regels vast aan waar en met wie je de toets maakt.
De toets-vragen zijn gericht op 20 spelsituaties waarover in de praktijk de meeste discussie kan ontstaan over de uitleg en toepassing van de spelregels. Dat zijn spelsituaties die iedereen herkent zoals buitenspel en hands, het principe van de terugspeelbal en de voordeelregel. Alle spelsituaties en ??regels zijn in heldere taal omschreven en voorzien van beeld- en filmmateriaal.

KNVB - Spelregelbewijs

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!